Foto's van evenementen  |  Suzuki foto's | Nieuws | Techniek | Links | Van alles wat | Home | Mailinglist


"BF Goodrich mud terrain banden"

En de problemen die daar bij komen kijken...... In februari 2002 heb ik op mijn samurai BF goodrich mud terrain banden gemonteerd in de maat: 235/85 x 16 op velgen van een grand vitara.Dit staat gelijk aan 32 inch en kan onder een licht verhoogde samurai. Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten. Mijn samurai heeft een anderhalf inch rancho veren lift en een plus minus 2 inch bodylift. Ook de expander veerschommel geven iets lift. Aan de hand van wat foto's probeer ik hier de problemen en oplossingen duiidelijk te maken.

De banden onder mijn suzuki. Hier nog met m'n bumper, die zou er naderhand afgaan.



Probleem 1:

De bumpersteunen moeten eraf. Op de foto zie je de ruimte die ik had. Niet echt veel en mijn bumpersteun was al min of meer ingekort om de 30 ers die er eerst onderzaten nergens tegen aan te laten lopen.



De oplossing: de bumpersteunen eraf zagen :-) Je moet dan wel zelf een bumper in elkaar proberen te krijgen.



Mijn nieuwe bumper moest zoiets worden. Ik wilde wel de lier en de RVS pushbar op z'n plek laten zitten. Deze bumper kan je sinds kort in Amerika kopen bij de firma spidertrax.




Op een zaterdag samen met Erwin aan de slag gegaan. Hier zie je enkele foto's hoe we het ding (snel) in elkaar gelast hebben.



Probleem 2:

Door de hoogte van de banden liepen ze net tegen de veren aan met insturen. Dit heb ik opgelost door in de draaipunten een langer boutje (M6) te draaien met daaronder een M8 moer voor de afstand. (Aan beide zijde) Niet op de modder letten ik weet ook niet waar dat steeds vandaan komt ;-)



Probleem 3: De banden liepen tegen de sidebars aan omdat dat nogal dikke buizen zijn. De buizen ingeslepen was de oplossing. Naderhand dichtlassen en er weer eronder monteren.



Nog enkele problemen waar ik geen foto's van heb: De vijfde versnelling is wederom nutteloos.... Ondanks mijn 4.16 bak doet de suzuki in 2 hoog bijna niks in de vijfde versnelling. (aan dit probleem word gewerkt) De 4.16 bak is gelijk aan een 410 bak in 2 en 4 wd hoog. In de lage gearing werkt het PERFECT! Maar dan is de bak maar liefst 84% lager!!
Ook met inveren zou je problemen kunnen krijgen. Oplossing daarvoor is de rubberstoppen waar je as op stopt verder naar beneden te zetten door wat afstand stukjes te gebruiken.

3 maart 2002 - De bumper is klaar! Eveneens is het probleem met de 5de versnelling opgelost: Er zitten nu vitara pignons en kroonwielen in de samurai differentieels. Deze zijn ongeveer 30 % lager. Ook is er voor en achter een airlocker in de samurai gekomen!!

Vragen? Mail me! suzuki@gorkom.net