De suzuki van Dieter.
D&G Tuning

Made in Belgium..... Door hem zelf. Hij heeft er ontzettend veel werk aan gehad en vroeg aan mij om een paar foto's van de opbouw op het internet te zetten. Bij deze! Foto's en tekst zijn van Dieter zelf:

Zo zag hij eruit voor de opknapbeurt: hier zie je nog eens duidelijk dat het een SJ413 is die we dan uiteindelijk naar een sammie gebouwd hebben!



Hierbij is het allemaal begonnen: Het chassis gezandstraald en gemetaliseerd om alle roestvorming te voorkomen.




Dit is dan de carrosserie. Deze werd door mezelf gezandstraald, en op deze foto zie je dat de onderkant al 3 lagen steenslag + 1laag rutex  gehad heeft. Je ziet goed dat achterspatbordverbreders van een samurai erop gezet zijn op gelijke breedte te komen met de 8cm bredere assen van een samurai Dit is een carrosserie én chassis van een SJ413 (het spoor is smaller van een SJ413). Aan de carrosserie zie je ook de lichte roestvorming ( achteraan )! Het blote ijzer oxideert razend snel en moet dus vanaf het zandstralen binnen de 2dagen gespoten worden anders heb je problemen. De toch al oxiderende plekken zijn natuurlijk behandeld met een speciaal product alvorens hij volledig herspoten werd. Hier zie je ook dat in de zijlijsten een hoekijzer van maar liefst 5mm dik ingelast zit om te voorkomen dat bij eventuele aanraking met de grond geen geplooide carrosserie overblijft! Dit heet echter enorm veel werk gekost om het hoekijzer en de kas te verenigen!!!!

Hier word de carrosserie met het chassis van de SJ413 verenigd. Het chassis is hier al geverfd met rutex. De carrosserie is reeds in 2 grondlagen gespoten en het hoekijzer in de zijlijst met een speciale coating. De zelfgemaakte boddy-lift van 5 cm is er ook al onder. De samurai assen met de OME- veren (OLD MAN EMU) zijn eveneens gemonteerd. Even een reactie: “WOW, hij staat zelfs hoger dan een Nissan Patrol!” . De sammie achteras werd later vervangen door een vitara-as met een ARB- airlocker erin. De vitara-as werd wel 12cm ingekort om dezelfde spoorbreedte te krijgen van een sammie.( voor een Sj413 zou hij 20cm mogen ingekort worden). Natuurlijk vragen de steekassen een aanpassing als ook de bevestingspunten voor de veren (de vitara heeft spiraalveren). Het grote voordeel is een véél sterker differentieel. De gewone was veel te licht omdat de motor een té hoog vermogen had en dus de pingion afbrak. Zie ook hoe schattig  de “kleine” 7.50 – 16 SAT (firestone) onder de wielkas alle vrijheid ter wereld krijgt en nergens de carrosserie kan raken.


Klik hier voor de volgende Pagina!