Foto's van evenementen  |  Suzuki foto's | Nieuws | Techniek | Filmpjes | Toegestuurde foto's | Links | Van alles wat | Home | Mailinglist

SJ/Samurai vrijloopnaven op een jimny

De jimny heeft vacuum bediende vrijloopnaven. Als je de tussenbak in 4wd zet word er electrisch een klepje geopend wat vacuum naar de vrijloopnaven stuurt. Heel leuk als je de jimny gebruikt voor de kids naar school te brengen of je schoonmoeder te vervoeren maar niet als je het terrein er mee ingaat. Als je ergens vacuum voor gebruikt mag het absoluut niet lekken en mechanische vrijloopnaven kunnen beter tegen zand, water en modder. De SJ/samurai vrijloopnaven passen ook met wat aanpassingen. Op deze pagina zie je hoe ik dat gedaan heb.

Allereerst zetten we de auto op assteunen en halen het wiel eraf. Dit mag duidelijk zijn. De bouten in de vacuum vrijloopnaaf zijn buitentorx. Waarom dat gedaan is is mij een raadsel. De japanners zullen er wel een reden voor gehad hebben. De maat is E10. Leen of koop er een goede dop voor want bij mij zaten ze behoorlijk vast!
Hier is de jimny naaf er af. Bouten weggooien en straks gewone zeskant erin. Als het dan nog een keer losmoet kan het tenminste normaal los. De naaf kun je ook weggooien of op marktplaats verkopen, die hebben we niet meer nodig :-)
Maar voordat je de naaf weggooit of verkoopt: Haal de pakking eraf. Die kan je nog gebruiken. Jat een schilmesje van je vriendin, vriend of moeder en haal de pakking er voorzichtig af.
De pakking heeft 3 omgebogen lipje. Deze moet je even rechtkloppen zodat het geheel vlak is.
Dit is wat je nodig hebt. Rechtsboven zie je de pakking die je al hebt. Daaronder een opvulring anders past het niet. Die van mij kwam van D&G tuning. Daaronder een pakking die tussen de ring en de nieuwe vrijloopnaaf komt (suzuki part. no: 43842-80001) Daar weer onder het onderste deel van de vrijloopnaaf. Aan de linkerkant zie je de deksel van de vrijloopnaaf en daarboven een pakking die tussen de deksel en het onderste deel hoort (suzuki part. no: 43813-60A00) Als je vrijloopnaven 2de hands koopt zijn die pakking vaak kwijt of kapot.
De bouten die bij de vrijloopnaven horen zijn M8x25. Omdat de opvulring er tussen komt vond ik ze te kort. Ik heb toen M8x30 gekocht. Maak nu niet dezelfde fout als ik en ga NIET naar de gamma, praxis of weet ik veel welke doe het zelver. Daar hebben ze (tenminste hier) alleen maar "4.8" bouten je moet minimaal 8.8 hebben. Die 4.8 staat voor de sterkte van de bout en neem van mij aan: een 4.8 breekt heel snel af. Met dank aan de jongens van fabory Tilburg zitten er nu 8.8 bouten in.
Aan elke kant van de auto heb je 6 bouten nodig en 6 veerringen. Ook horen er in de originele asian naven conische ringetje. Meestal zijn die ook kwijt of kapot. Je kan ze bij de dealer bestellen: suzuki part. no: 43841-80001
Een beetje vet kan nooit kwaad.
Klik hier voor deel 2