Foto's
van evenementen | Suzuki
foto's | Nieuws | Techniek
| Toegestuurde foto's |
Links
| Van alles wat
| Home | Mailinglist
Baleno
G13BB motor in de Jimny
November 2012.... Voor
de 2de keer de motor van de jimny kapot. Om een lang verhaal kort te maken:
door het water gereden bij het blauwe meer en op 1 of andere manier water
binnengekregen. Jimny binnen gezet en geschorst. Auto's genoeg en met destijds
een dochter van een paar maanden toch weinig tijd.
Na enige tijd eens
onderzoek gedaan en het bleek dus dat de motor hardstikke vast zat. Omdat
je toch nieuwsgierig bent op advies van een collega suzuki rijder de kop
maar eens gedemonteerd. Resultaat: Cilinders staan "raar" en het onderblok
zit muurvast. Met de kop leek weinig aan de hand.
Probleem met mijn jimny
is dat er een G13BB motor inzit en diezelfde motor zit dus volgens de geleerde
alleen maar in een jimny. Bij de eerste motorwissel was ik al een beetje
op onderzoek uitgegaan en wat blijkt: ook een baleno en een wagon R plus
hebben een G13BB motor. Na enig onderzoek op internet zou dat niet passen
omdat de inlaat en nog wat dingen anders zouden zijn.
Maar wat wil nou het
toeval: via diezelfde collega suzuki rijder kon ik aan een G13BB blok komen
uit een baleno. De prijs was meer dan OK dus waarom niet gokken? In het
ergste geval zou het niet gaan... Maar er bestond nog een mogelijkheid
om dingen aan te passen, de kop over te zetten of alsnog een jimny G13BB
te monteren.
Na "inspectie" van het baleno blok bleek
dus dat er een hoop dingen anders waren. Besloten werd om dus alles wat
tegen en aan het blok geschroefd zit te vervangen door de jimny spullen.
Distrubutieriem, spanrol, waterpomp, bougies en oliefilter werden vernieuwd.
Evenals de voorste krukaskeering van de baleno motor want die lekte.
Ik ben geen automonteur dus alles werd zorgvuldig
gemerkt, vergeleken en gesorteerd. Je komt er dan pas achter hoeveel onderdelen
een motorblok heeft. Een opsomming van dingen die naar mijn idee anders
zijn:
-
Waterpomp (andere bevestiging
fan)
-
nokkenas (heeft andere
nokken aan het einde voor pulsenteller)
-
Motorsteunen (compleet
anders)
-
inlaatspruitstuk (compleet
anders)
-
complete koelwaterhuishouding
(is over te bouwen)
-
Uitlaatspruitstuk
-
Olie aanzuigbuis (zit
aan de ander kant)
-
carterpan
-
vliegwiel (volgens mij
kleiner)
-
koppeling + drukgroep
Dingen die naar mijn idee niet anders zijn maar
ik toch overgezet heb om problemen te voorkomen:
-
Krukaspoelie
-
oliesensor
-
kleppendeksel
-
Bobine's en bougies
-
Pulsenteller op nokkenas
-
Oliepijlstok (alhoewel
ik tijfel want de jimny stok was langer)
Het grootste probleem wat ik tegen gekomen ben
is dat de baleno motor een krukas sensor heeft en de jimny motor niet.
Aan de onderkant in het blok zit dus een gat. Je kan daar de jimny carterpan
overheen schroeven maar ik was bang dat er dan olie door het gat omhoog
zou komen. Bij een jimny blok zit dit gat er gewoon niet. Mijn een - beetje
beunhaas oplossing - maar je moet iets is: de krukas sensor van de baleno
motor afgezaagd en met vloeibare pakking in het gat "geplakt". Op de foto
zie je bij de pijl waar dat gat ongeveer zit.
Toen ik de carterpan onder de jimny uit had
kwam ik achter de oorzaak dat het blok vastzat: een gebroken zuigerstang...
Na het zorgvuldig overbouwen en inbouwen van
de motor was het uur van de waarheid aangebroken: starten. Niet dus...
Er gingen een paar lampjes niet branden op het dashbord o.a. het check
engine lampje wat na het lopen van de motor uit moet gaan. Weer op zoek
op internet endat leverde het volgende op: naast de accu zitten 2 relais.
eentje dient ervoor om de ECU van stroom te voorzien. Hou dit relais in
de gaten als dat relais niet werkt geeft een uitlezing aan: ECU kapot.
Om te testen heb ik er een standaard relais aangeknoopt (ben wel geen automonteur
maar heb wel veel verstand van elektro) en je raad het al: hij deed het!!!!
Met een ohm meter leek het relais OK maar
door stilstaan, modder, oxidatie werkte het relais mechanisch niet. Daarna
het ding besteld bij de suuzki dealer en weer ingebouwd zoals het hoort.
De jimny liep wel maar liep nogal hard stationair.
Na wederom een zoektocht op internet: Onder de injectie afdeling zit 1
of ander sensortje. Als je het openmaakt is het een klein waterpompje,
door stroming van koelwater gaat het draaien en geeft een elktrische puls
af. Die stuurt een signaal naar de ECU. Dat ding zat dus ook vast. Zo'n
zelfde ding zat op het baleno blok dus die maar gemonteerd en toen werktte
alles naar behoren!
Mocht
je vragen hebben: mail me gerust maar houd er rekening mee dat ik geen
automonteur ben ;-)
suzuki@gorkom.net