Foto's van evenementen  |  Suzuki foto's | Nieuws | Techniek | Toegestuurde foto's | Links | Van alles wat | Home | Mailinglist

Baleno G13BB motor in de Jimny

November 2012.... Voor de 2de keer de motor van de jimny kapot. Om een lang verhaal kort te maken: door het water gereden bij het blauwe meer en op 1 of andere manier water binnengekregen. Jimny binnen gezet en geschorst. Auto's genoeg en met destijds een dochter van een paar maanden toch weinig tijd.

Na enige tijd eens onderzoek gedaan en het bleek dus dat de motor hardstikke vast zat. Omdat je toch nieuwsgierig bent op advies van een collega suzuki rijder de kop maar eens gedemonteerd. Resultaat: Cilinders staan "raar" en het onderblok zit muurvast. Met de kop leek weinig aan de hand.

Probleem met mijn jimny is dat er een G13BB motor inzit en diezelfde motor zit dus volgens de geleerde alleen maar in een jimny. Bij de eerste motorwissel was ik al een beetje op onderzoek uitgegaan en wat blijkt: ook een baleno en een wagon R plus hebben een G13BB motor. Na enig onderzoek op internet zou dat niet passen omdat de inlaat en nog wat dingen anders zouden zijn.

Maar wat wil nou het toeval: via diezelfde collega suzuki rijder kon ik aan een G13BB blok komen uit een baleno. De prijs was meer dan OK dus waarom niet gokken? In het ergste geval zou het niet gaan... Maar er bestond nog een mogelijkheid om dingen aan te passen, de kop over te zetten of alsnog een jimny G13BB te monteren.

Na "inspectie" van het baleno blok bleek dus dat er een hoop dingen anders waren. Besloten werd om dus alles wat tegen en aan het blok geschroefd zit te vervangen door de jimny spullen. Distrubutieriem, spanrol, waterpomp, bougies en oliefilter werden vernieuwd. Evenals de voorste krukaskeering van de baleno motor want die lekte.

Ik ben geen automonteur dus alles werd zorgvuldig gemerkt, vergeleken en gesorteerd. Je komt er dan pas achter hoeveel onderdelen een motorblok heeft. Een opsomming van dingen die naar mijn idee anders zijn:

Dingen die naar mijn idee niet anders zijn maar ik toch overgezet heb om problemen te voorkomen: Het grootste probleem wat ik tegen gekomen ben is dat de baleno motor een krukas sensor heeft en de jimny motor niet. Aan de onderkant in het blok zit dus een gat. Je kan daar de jimny carterpan overheen schroeven maar ik was bang dat er dan olie door het gat omhoog zou komen. Bij een jimny blok zit dit gat er gewoon niet. Mijn een - beetje beunhaas oplossing - maar je moet iets is: de krukas sensor van de baleno motor afgezaagd en met vloeibare pakking in het gat "geplakt". Op de foto zie je bij de pijl waar dat gat ongeveer zit.

Toen ik de carterpan onder de jimny uit had kwam ik achter de oorzaak dat het blok vastzat: een gebroken zuigerstang...

Na het zorgvuldig overbouwen en inbouwen van de motor was het uur van de waarheid aangebroken: starten. Niet dus... Er gingen een paar lampjes niet branden op het dashbord o.a. het check engine lampje wat na het lopen van de motor uit moet gaan. Weer op zoek op internet endat leverde het volgende op: naast de accu zitten 2 relais. eentje dient ervoor om de ECU van stroom te voorzien. Hou dit relais in de gaten als dat relais niet werkt geeft een uitlezing aan: ECU kapot. Om te testen heb ik er een standaard relais aangeknoopt (ben wel geen automonteur maar heb wel veel verstand van elektro) en je raad het al: hij deed het!!!!

Met een ohm meter leek het relais OK maar door stilstaan, modder, oxidatie werkte het relais mechanisch niet. Daarna het ding besteld bij de suuzki dealer en weer ingebouwd zoals het hoort.

De jimny liep wel maar liep nogal hard stationair. Na wederom een zoektocht op internet: Onder de injectie afdeling zit 1 of ander sensortje. Als je het openmaakt is het een klein waterpompje, door stroming van koelwater gaat het draaien en geeft een elktrische puls af. Die stuurt een signaal naar de ECU. Dat ding zat dus ook vast. Zo'n zelfde ding zat op het baleno blok dus die maar gemonteerd en toen werktte alles naar behoren!


Mocht je vragen hebben: mail me gerust maar houd er rekening mee dat ik geen automonteur ben ;-)
suzuki@gorkom.net